لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

مردم نوکیا را جریمه کردند


دوم تیرماه،‌خبری مبنی بر فروش مخفیانه دستگاه‌های شنود توسط نوکیا به ایران منتشر شد. پس از آن،گروه‌ها و جمعیت‌های مختلف ایرانی که بیشتر در اینترنت مستقر بودند نسبت به این اقدام نوکیا موضع‌گیری کردند و خواستار روشن شدن ابعاد موضوع شدند. این خبر در همان روز در همین وبلاگ به نام دم خروس نوکیا درج شد.

هرچند هیچ جمعیت یا گروه رسمی در کشور هنوز نسبت به این اقدام نوکیا موضع‌گیری نکرده است اما به نظر می‌رسد مصرف کنندگان به صورت خودجوش درباره محصولات نوکیا تصمیم گرفته‌اند. نشان این حرکت، گفته‌های فعالان بازار درمورد ریزش قیمت انواع گوشی‌های نوکیا و موج پس فرستادن و تعویض گوشی‌های نوکیا پس از انتشار اخبار شنود است.

همچنین فروش گسترده گوشی‌های نوکیا به صورت دست دوم و خرید گوشی‌هایی با برند‌های دیگر نشانه‌هایی از واکنش مصرف‌کنندگان ایرانی به این اقدام نوکیاست. فعالان بازار می‌گویند: «ظرف سال‌های گذشته، نوکیا انتخاب اول خریداران بود اما این روزها انتخاب اول خیلی از خریداران نوکیا نیست» امکان تهیه گزارش رسمی از تحولات اخیر بازارگوشی تلفن همراه وجود ندارد اما گزارش‌های میدانی و اظهارنظر فروشندگان گوشی تلفن همراه از افت فروش نوکیا در بازارهای تهران حکایت دارد. مردم معترض به روند شنودهای تلفنی وآنها که از انتشار خبر فروش نرم‌افزارهای شنود توسط شرکت نوکیا نگران شده‌اند، ترجیح می‌دهند از گوشی‌های دیگری استفاده کنند.

این روند درحالی شدت یافته است که شرکت مخابرات ایران - سهامی عام- نیزیک روز پیش ازبرگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سیستم ارسال پیامک را به مدت سه هفته غیرفعال کرد ونارضایتی شدیدی میان مردم وسهامداران خود به وجود آورد. ‌به‌طور قطع به همین دلیل بود که مردم تهران به پیامک تبریک روز پدر و پاسداشت روز تولد امام علی(ع) به شیوه‌های دیگر رو آوردند. شرکت مخابرات هنوز آماری از افت فاحش ارسال پیامک در روز پدر منتشر نکرده اما گفته می‌شود حداقل 90درصد افرادی که سال گذشته در روز پدر از پیامک استفاده کرده‌اند،امسال این امکان را کنار گذاشته‌اند درهمین حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که مردم تهران درسطحی گسترده بازار نوکیا را کم‌رونق کرده‌اند. .منبع روزنامه اعتماد ملی




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد